Kamis, 19 November 2015

ADHD dan Crossinology

ADHD dan Crossinology

Sebahagian besar daripada kita yang mempunyai pengetahuan tentang ADHD pada kanak-kanak, tetapi ia boleh memberi kesan kepada orang dewasa juga. Saya telah diuruskan dengan itu untuk sebahagian besar hidup saya. Muzik dan bahasa sentiasa mudah untuk saya. Tetapi pelbagai tugas, berikutan arahan, memahami perbualan dalam bilik yang sesak yang besar, dan kira-kira sentiasa sukar. Dan saya telah terpaksa berhadapan dengan serangan panik apabila orang ramai. Saya mempunyai kesukaran mencari tempat kereta saya dalam lot yang besar kerana memori visual telah dicabar.

Apabila saya berada di dua puluhan saya, saya mempunyai pendengaran saya diuji kerana saya tidak dapat mengikuti perbualan apabila dalam satu kumpulan besar orang. Bunyi akan difahami. Daripada mendengar kata-kata individu, saya mendengar sesuatu seperti dddddddd-!

Saya baru-baru mula satu siri rawatan yang dikenali sebagai integrasi otak atau crossinology. Walaupun saya belum selesai rawatan, saya telah beberapa penambahbaikan penting.

Memori visual telah bertambah baik. Sekarang saya ingat di mana saya telah meletakkan kunci kereta saya dan di mana saya meletakkan kereta saya di tempat letak kereta. Sebelum ini, tidak kira berapa kali saya memberitahu diri saya untuk memberi tumpuan ketika meletak kereta saya, saya akan sentiasa lupa untuk berbuat demikian. Otak saya tidak boleh mengendalikan bahawa banyak maklumat.

Saya juga boleh berbilang tugas lebih mudah. Jika cincin loceng pintu, pelajar mengambil pengajaran, kucing menangis untuk makanan mereka, dan telefon berdering, saya dapat memberi tumpuan kepada hanya satu tugas dan tinggalkan yang lain sementara belum dilakukan tanpa datang selain sesak.

Bayangkan beban saraf sesetengah orang mempunyai apabila banyak kawasan-kawasan ini diperolehi! Tidak hairanlah harga diri boleh terjejas apabila sistem saraf bekerja di bawah banyak tekanan.

Crossinolgy boleh menawarkan harapan kepada pesakit strok, kanak-kanak autistik, dan orang-orang yang menghidap ADHD.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar