Kamis, 19 November 2015

Kunyit Kesihatan - Apa Adakah Beberapa Manfaat Menggunakan Ini Herba dan Rempah?

Kunyit Kesihatan - Apa Adakah Beberapa Manfaat Menggunakan Ini Herba dan Rempah?

Kajian haiwan menunjukkan bahawa curcumin mempunyai kesan-kesan anti-radang, anti-kanser, anti-oksida dan anti-bakteria. Ia juga seolah-olah merangsang sistem imun untuk membolehkan seseorang untuk lebih melawan jangkitan, kedua-dua virus dan bakteria.

Berikut adalah senarai daripada empat manfaat kesihatan mengambil herba ini.

Perut Kecewa

Kunyit seolah-olah mempunyai sifat perut melindungi. Ia mengurangkan jumlah asid yang dihasilkan oleh perut dan dengan itu boleh membantu merawat gas perut, kembung dan kekejangan. Ini disokong oleh kajian yang dijalankan bukan sahaja haiwan tetapi sukarelawan manusia yang mengalami masalah perut.

Osteoartritis

Curcumin didapati dalam kunyit rempah diketahui mempunyai kesan-kesan anti-radang dan oleh itu, ia boleh membantu merawat artritis. Ia terbukti agak berkesan apabila digabungkan dengan Boswellia untuk merawat osteoartritis.

Aterosklerosis

Kunyit boleh nipis darah keluar sedikit. Ini akan membantu mengelakkan pembekuan darah. Ia juga mengurangkan kolesterol dalam kajian haiwan. Manfaat ini perlu disahkan pada manusia dengan kajian penyelidikan yang direka dengan baik.

Kanser prostat

Mungkin salah satu kegunaan yang paling menarik kunyit adalah dalam pencegahan kanser. Terdapat bukti dari kajian yang dijalankan pada manusia untuk menunjukkan bahawa ia boleh membantu dalam merawat kanser prostat.

Tidak pasti jika herba ini juga boleh bekerja untuk merawat usus, kulit atau kanser payudara. Satu kajian kecil itu menunjukkan bahawa ia membantu sesetengah pesakit yang mengalami kanser kolon.

Kami ada jawapannya tidak berat sebelah kepada pertanyaan anda pada kunyit. Semua ulasan ubat semula jadi kami termasuk Sistem Penarafan daun untuk memberitahu anda berapa banyak kajian saintifik yang dilakukan untuk menyokong satu sama satu faedah kesihatan yang disyorkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar