Kamis, 19 November 2015

Cara Mudah untuk Cari Pelepasan Sembelit

Cara Mudah untuk Cari Pelepasan Sembelit

Untuk sebahagian besar, mengalami sembelit adalah perkara memalukan. Orang biasanya tidak mengakui mengalami sembelit dalam ketakutan mendapat diejek. Ia dianggap memalukan bagi sesetengah buang air besar kerana perlu mendedahkan, yang banyak orang akan menganggap pantang. Walau bagaimanapun, mencari kelegaan daripada sembelit tidak perlu menyebabkan tekanan yang lebih kerana terdapat pelbagai jenis ubat sembelit yang boleh dibeli atau dilakukan.

Sembelit ditakrifkan sebagai lulus keras najis atau masalah dengan membuang air besar. Sakit adalah sebahagian biasa sembelit sebagai individu ketegangan untuk memulakan pergerakan usus. Oleh itu, individu yang mengalami keadaan ini sering merasakan bahawa mereka perlu melakukan lebih banyak perjalanan ke bilik air untuk menamatkan proses.

Menurut beberapa laporan, keadaan itu dikatakan disebabkan oleh pola makan yang buruk dan tidak minum banyak air. Pencernaan tidak mencukupi daging dan makanan segera, ditambah pula dengan kekurangan cecair dalam sistem ini adalah apa yang menghasilkan badan untuk menghasilkan najis yang keras, kering dan sukar untuk lulus. Terdapat ubat yang banyak yang boleh dengan mudah disediakan di rumah dan boleh melegakan sembelit.

Sesetengah orang yang mengalami sembelit sering berjalan ke kedai yang terdekat yang menjual julap. Lebih sering daripada tidak, ini dibuat daripada bahan kimia. A pengumpulan bahan kimia ini boleh menyebabkan boleh menyebabkan lebih berbahaya kepada badan daripada kebaikan. Sebagai alternatif kepada julap, menggunakan buah-buahan sebagai ganti. Di antara semua buah-buahan dan sayur-sayuran, Bael masak boleh menghasilkan kesan yang sama dan adalah lebih selamat untuk digunakan. Selain sifat laksatif, yang buah-buahan yang berjaya dalam toning sehingga usus dan membersihkan mereka dalam proses. Seperti lain-lain bentuk julap, buah ini hanya boleh diambil secara sederhana dan untuk masa yang terhad sahaja.

Dengan orang-orang yang mengalami sembelit harus mengelak daripada minum susu, lebih khusus, susu lembu. Susu soya dan susu bebas lemak adalah alternatif yang mungkin. Menambah 2-3 sudu minyak jarak biasa, madu atau psyllium husk ke dalam segelas susu adalah lain remedi rumah mudah untuk sembelit. Orang ramai dinasihatkan supaya minum ramuan ini sebelum tidur. Air dan jus buah-buahan adalah cecair lain yang boleh dimakan secara tetap jika mengalami gejala yang berkaitan dengan sembelit. Satu campuran yang terdiri daripada bahagian yang sama minyak zaitun dan jus oren juga berkesan dalam mengurangkan gejala sembelit. Dengan senaman, makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan mengunyah lebih teliti, mencari kelegaan daripada sembelit telah menjadi lebih mudah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar